Critical Art Ensemble (CAE) to grupa powstała w 1987 roku. Ich dwaj główni przedstawiciele i ideolodzy to Steve Kurtz i Steve Barnes, wykorzystujący sztukę jako czynnik chaosu, który może sprawić, iż ich entuzjaści zastanowią się nad pewnymi lokalnymi i globalnymi problemami. Odnotowują autorytarne i uciskające postawy rządów i pracują nad strategią walki z nimi.
Grupa jest zainteresowana skrzyżowaniem sztuki i teorii krytycznej z technologią i aktywizmem politycznym. Do swoich celów wykorzystują Internet, projekty drukowane, obraz cyfrowy, performance, fotografię, wideo oraz publikacje drukowane i cyfrowe; opracowują reakcyjne taktyki, które są sprzeczne z normalnością promowaną przez rząd w kwestiach takich jak: czujność, wojna, zbieranie danych oraz kwestie rasowe, polityczne i gospodarcze.
Pierwsze projekty związane z technologią CAE to FLESH MACHINE (1997-1998) i SOCIETY FOR REPRODUCTIVE ANACHRONISMUS (1999) dotyczyły współczesnej biotechnologii zajmującej się sztucznym zapłodnieniem. Artyści, wraz z widzami, analizowali kryteria jakie posiadać musi dawca nasienia. CAE ukazuje, jak biotechnologia zaczyna wspierać dominujące współcześnie ideologie. Kolejny projekt THE CULT OF THE NEW EVE (2000) odnosił się do retoryki foundraisingowego języka otaczającego biotechnologię. Języka operującego obietnicą nieśmiertelności, piękna i mądrości.
Punktem wyjścia kolejnych projektów CAE, takich jak np. CONTESTATIONAL BIOLOGY stały się potoczne wyobrażenia na temat biotechnologii. Sfera ta jest przypisywana specjalistą, a to powoduje, że statystyczny człowiek świadomie godzi się na wykluczenie z dyskusji, która ma znaczący wpływ na obecne życie.
Artyści zapraszają widzów do wzięcia aktywnego udziału w działaniach, w ramach których zostaja dokładnie powtórzone naukowe procedury modyfikacji warzyw i owoców. Umożliwia się gościom zapoznanie ze wszystkimi wadami i zaletami produkcji żywności genetycznie modyfikowanej. Zaproszeni uczestnicy są prowokowani do debaty i pytani czy byliby w stanie wprowadzić takie produkty na szeroki rynek. CAE zależy, by każdy z nas poznał takie zjawiska i posiadał własne zdanie na ten temat.
Sam Kutz uważa, że zagwarantuje swoim widzom wgląd w oblicze autorytaryzmu XXI w., w połączeniu z sugestiami dotyczącymi taktyki oporu. Wszystkie te działania stały się pretekstem to oskarżeń twórców o nielegalne prowadzenie laboratorium, w którym rzekomo produkują broń biologiczną.
Działalność CAE jest oczywiście niezwykle ciekawa i frapująca, oraz może stanowić podstawę do intensywnej dyskusji. Dlatego zapraszam wszystkich do zagłębienia się w wyżej wymieniony temat.
Komentarze
Prześlij komentarz