THESE SYSTEMS ARE FAILING, czyli jak rysować o konsumpcjonizmie?


Współcześnie coraz częściej antykonsumpcjonizm jest postawą, która inspiruje artystów do aktywności twórczej. Walka z nieuzasadnionym nabywaniem produktów jest niezwykle istotna, ponieważ nietrudno zaobserwować jak szybko to nastawienie zdobywa rzesze „wyznawców”. Świat sztuki podejmuje wiele działań: począwszy od performensów, przez grafiki, obrazy, aż po filmy rodzi się ruch oporu, próbujący przestrzec przed złudnymi ideami sprzedawanymi w materialnej (i nie tylko) formie, nakręcając błędne koło marketingu i poczucia konieczności nieumotywowanego realną potrzebą posiadania, obrazowo przedstawionej na grafice poniżej:
Autorem tej grafiki jest Steve Cutts, znany z animowanych filmików, które jakiś czas temu były tak zwanymi viralami. Jego kreska, charakterystyczna, bo inspirowana kreskówkami z lat 20 jest bardzo wyraźną cechą jego twórczości. Cutts jest utytułowanym grafikiem i ilustratorem pochodzącym z Londynu. Materiały przez niego tworzone posiadają wyraźny rys koncepcyjny: przedstawiają apokaliptyczną wizję świata i społeczeństwa owładniętego konsumpcjonizmem, chciwością, korupcją, co nieuchronnie prowadzi do zagłady. (cytat)
Próba obnażenia strategii, jaką kierują się marki w pracach Cuttsa jest ukazana w skrajny sposób, nie znaczy to jednak że jest nieprawdziwa. Poprzez apokaliptyczne, pararelne składniowo rezprezentowanie przyszłości odbiorca zostaje skonfrontowany z rzeczywistością, w której z pewnością nie chciałby żyć. Korzystanie z nasycenia barw w filmach animowanych jego produkcji zostajemy podprogowo podłączeni do wyzwalacza emocji, skupiając się na negatywnych aspektach tego, jak może wyglądać przyszłość. Ciemne, nienasycone kolory momentalnie wyzwalają negatywne odczucia, jasne i ciepłe z kolei pozwalają się odprężyć. Taka zabawa barwą tym bardziej konstytuuje nieuchronność katastrofy. Jawne odniesienia do konkretnych marek sugerują sposób,  w jaki napędza się błędne koło konsumpcji. Ta tematyka nie jest jednak tylko i wyłącznie tematem jego prac. Warto wspomnieć także o oczywistej krytyce takich aspektów współczesnego świata jak; niszczenie środowiska przez wielkie koncerny (co w jego twórczości wyraźnie łączy się z konsumpcjonizmem, szczególnie produktów elektronicznych), hejt w sieci, tak zwany wyścig szczurów, szerząca się obojętność wobec drugiego człowieka będąca efektem wpatrywania się w ekran telefonu. Toposów do opisu jest wiele, wzajemnie przeplatają się one w materiałach portretując możliwy wygląd przyszłego społeczeństwa. Chciałabym skupić się jednak na konsumpcjonizmie oraz metodach jego przedstawienia.
Ważne zagadnienie przedstawione w filmie „Happiness” dotyczy tego, w jaki sposób tytułowe szczęście można uzyskać. Społeczeństwo w pigułce traktujące brand jako wyznacznik wartości, również człowieka staje się bezładną falą ogarniętych zakupoholizmem szczurów. Konsument pozornie odporny na powab jednego produktu łatwo daje się uwieść innym. Taki sposób krytyki konsumpcjonizmu, opierający się na potępiającym reprezentowaniu konkretnych marek nie ewaluuje przyczyny, jaką jest akt zakupu. Nie przedstawia tego, w jaki sposób można bronić się przed tak agresywną agitacją konsumenta, na jaką pozwalają sobie firmy należące do każdego działu gospodarki. Krytyka ogranicza się do ukazania efektu kuli śnieżnej, prowadzącej do nieuchronnej katastrofy.
Jednocześnie Cutts nie ujmuje w żaden sposób aktywizmu, jaki mógłby zaistnieć w takim świecie. Wszyscy bohaterowie są przeraźliwie bierni lub popierają model społeczeństwa oparty na szkodliwym poczuciu konieczności ciągłego nabywania produktów. Jego apokaliptyczna wizja przyszłości szokuje, a wprowadzanie na moment rzeczywistości alternatywnej, będącej idylliczną wizją tego, jak mogłaby ona wyglądać paradoksalnie pieczętuje tę negatywną fantasmagorię. Problem, jaki napotyka odbiorca w tego typu tekstach kultury jest przedstawianie skrajnego zjawiska, bez wartości edukacyjnej, którą mogło by być podsunięcie pomysłu młodemu i podatnemu odbiorcy co można zrobić, by do tak przedstawionej rzeczywistości nie doszło. Próba uświadomienia złudnego wpływu konsumpcjonizmu na społeczeństwo zostaje przedstawione w radykalny sposób, portretując bierność lub, co gorsza postawę antagonistyczną.
Cutts nie zadaje pytań, przedstawia gotowe odpowiedzi. Są one jednak skrajne w wydźwięku i stanowią mocny argument przeciwko kontynuowaniu takiego stylu życia, jakie wykształciło sobie współczesne środowisko. Łańcuch, będący drogą do konsumpcjonizmu obejmuje wiele innych aspektów, mających wpływ na świat: zasoby naturalne, zwierzęta a także ludzi. Taka reprezentacja przyszłości może skłonić do refleksji nad kondycją współczesnego człowieka i dalej: społeczeństwa. Mnie jednak pozostawiła w stanie depresyjnym, który nie sprzyja wytwarzaniu pomysłów jak można do takiej przyszłości nie dopuścić. Mimo pozornie bardzo krytycznej opinii uważam, że jego twórczość jest bardzo istotna w dyskursie przedstawiającym możliwe zmiany w zachowaniu ludzi i na wielu poziomach zmusza do refleksji nad kondycją współczesnego  społeczeństwa.

 Polecam zajrzeć:


Komentarze