W latach 70. XX wieku Bill Mollison wraz z Davidem
Holmgrenem zostali „ojcami założycielami” idei permakultury. Swój „permakulturowy
manifest” ogłosili, publikując książkę Permaculture One w 1978 roku. Według
Mollisona:
Permakultura to filozofia i nauka o
projektowaniu zrównoważonych osiedli ludzkich. Jest to zintegrowane podejście
do krajobrazu, które splata ze sobą mikroklimat, jednoroczne i wieloletnie
systemy roślin i zwierząt, gleby, gospodarowanie wodą i ludzkie potrzeby w
misternie połączone, produktywne społeczności.
Permakultura („permament culture”) zorientowana jest
na powrót do współpracy z naturą, a jej celem jest stworzenie prosperujących ekosystemów
z zachowaniem bioróżnorodności, w których dąży się do samowystarczalności oraz wzięcia
odpowiedzialności za swoje otoczenie, środowisko, jak i społeczność.
Idea permakultury stanowi formę kontestacji wobec
przemysłowego rolnictwa (a także szerszych form zarządzania). Mollison w jednym
z wywiadów twierdził, że „nic tak nie zrujnowało Ziemi, jak rolnictwo wykładane
na uczelniach w latach 1930-1980” oraz że: „trzeba dać sobie spokój z
jakimkolwiek rolnictwem, a zwłaszcza postawić krzyżyk na współczesnych naukach
rolniczych – są naprawdę gorsze od uprawiania czarów”. To właśnie w odpowiedzi na czysto instrumentalne
traktowanie roślin, które w XX wieku przekształciło się w przemysłowe formy
rolnictwa i plantacyjne leśnictwo, pojawiła się koncepcja leczenia ziemi i
ratowania ludzi przed zatrutym pożywieniem i degradacją środowiska na skalę
globalną. Permakultura połączyła wiele rozmaitych technik i wizji
odpowiedzialnego gospodarowania w metodę świadomego projektowania i praktycznego
budowania własnego życia. W ciągu kilkudziesięciu lat oprócz rolnictwa zaczęła
obejmować także architekturę, ekologię, systemy ekonomiczne i społeczne.
Oczywiście permakultura ma szereg wzorców, zasad
przekładających się na sprawnie funkcjonujące ekosystemy, jednak samą etykę tej
idei można sprowadzić do trzech naczelnych zasad:
1. Dbałość o Ziemię (ang. Earthcare) - Ziemia jest
źródłem życia, jak i sama jest żyjącym organizmem. Człowiek jest integralną częścią
sieci powiązań stanowiących o prawidłowym funkcjonowaniu tego złożonego
systemu. Celem naszego istnienia na Ziemi jest odbudowa ewolucyjnie
wykształconych mechanizmów podtrzymywania życia.
2. Dbałość o ludzi (ang. Peoplecare) - zakłada
współpracę w grupie w tworzeniu nowej, zrównoważonej cywilizacji, zakładającej
kreatywny rozwój człowieka w środowisku, a nie w oderwaniu od niego.
3. Sprawiedliwy podział zasobów (ang. Fairshare) – oznacza
zrównoważony i racjonalny sposób zarządzania ograniczonymi zasobami naszej
planety. Zasada ta zakłada ograniczenia dotyczące naszego rozwoju i wzrostu
liczebności populacji człowieka oraz redystrybucję nadwyżki plonów/produktów
wypracowanych przez systemy permakulturowe.
Jednym z najczęściej przytaczanych przykładów odzwierciedlających
ideę permakultury w praktyce jest gospodarstwo Seppa i Andreasa Holzera w
Austrii. W 1962 roku 20-letni wówczas Sepp Holzer przejął rodzinne
gospodarstwo. Po nieudanych próbach używania tradycyjnych metod w niesprzyjającym
górskim klimacie zaczął stosować techniki zgodne z permakulturowymi
założeniami. Zyskał miano „rebel farmer” za niestosowanie się do lokalnych
przepisów gospodarowania obszarami leśnymi, nawet mimo gróźb surowych kar
pieniężnych, czy aresztowania.
W swoim gospodarstwie używa m.in. oczek wodnych
jako reflektorów odbijających światło słoneczne, będących systemami ogrzewania
pasywnego rosnących wokół roślin oraz tworzy mikroklimat przy użyciu skalistych
wychodni. Dopracował także koncepcję Hügelkultur (podniesienie grządek
wypełnionych gnijącym drewnem) i rozrostu gałęzi zamiast ich przycinania, aby
umożliwić drzewom przetrwanie surowej zimy w wysokogórskich warunkach. Wykorzystuje
też pracę zwierząt np. naturalną skłonność świń do rycia do kopania nowych
grządek, rzucając im pożywienie w miejsce, które chce mieć przekopane. Holzer
nie używa żadnych nawozów, a po zasianiu czy zasadzeniu nie prowadzi dalszych
prac nad tymi roślinami, pozostawiając ich wzrost naturze. Niezwykła
produktywność i bioróżnorodność oraz poczucie ogólnie panującej harmonii (w
faunie i florze) jest rezultatem wieloletniej obserwacji natury i przemyślanej
pracy.
Komentarze
Prześlij komentarz