„Nasza praca dotyczy narracji, opowiadania
historii i poszukiwania sensu dzięki współczesnej mitologii i archetypom - to
prawie jak przesiewanie złota.”
~ MILLER
FAILE to współpraca artystyczna między Patrickiem
McNeilem (ur. 1975 r.) i Patrickiem Millerem (ur. 1976 r.). Ich nazwa jest
anagramem pierwszego projektu - „A life”. Od momentu powstania w 1999 roku
FAILE jest znana z szeroko pojętej praktyki multimedialnej rozpoznawalnej
dzięki badaniom dualności poprzez rozdrobniony styl zawłaszczania i kolażu. Malarstwo
i grafika zdają się być kluczowym elementem w ich twórczości, aczkolwiek w
ciągu ostatniej dekady FAILE dostosowało swoją charakterystyczną ikonografię
opartą na kulturze masowej do szerokiej gamy materiałów i technik, od drewnianych
skrzynek i palet okiennych do bardziej tradycyjnych płótna, grafiki, rzeźby,
szablonów i instalacji. Prace FAILE składają się ze znalezionych obrazów
wizualnych i zacierają granicę między kulturą „wysoką” i „niską”, a wiele
wystaw kładzie nacisk na udział publiczności oraz krytykę konsumpcjonizmu. Duet
nieprzerwanie od początku swojej działalności reaguje na rozwój komercyjny i chciwość współczesnych konsumentów.

Początkowo sztuka uliczna polegała na angażowaniu
publiczności, ale z czasem eksplodowała i nastąpiło jej utowarowienie. Doprowadziło
to FAILE do wypróbowania nowych projektów, takich jak „Teple” i „Deluxx Fluxx
Arcade”, które nadal dotyczyły angażowania publiczności, ale w nieco inny sposób.
Element zaskoczenia stał się ważną częścią praktyki artystów.

Pod koniec 2007 roku, kiedy gospodarka narzuciła
szalone tempo, a wszystko było wypełnione materializmem i chciwością, twórcy
FAILE zaczęli się zastanawiać co by było, gdyby nagle rdzenni Amerykanie
wrócili i zajęli miasto. Powstały obraz, zatytułowany „Eat With the Wolf” zyskał nowy kontekst i nowe skojarzenia w obliczu kryzysu
finansowego w 2008 roku. Można go odczytać jako przestrogę dla narodu
znajdującego się w obliczu gwałtownego wzrostu zasobów mineralnych i gwałtownej
urbanizacji. Jest to również przypomnienie o trwałości i odporności świata
przyrody oraz sugestia odnosząca się do równowagi pomiędzy postępem a tradycją.
Obraz biznesmena odrywającego swój garnitur, aby
ponownie połączyć się z naturą, teraz jest stałą rzeźbą w Ułan Bator w
Mongolii.
„Czasami konieczne jest naciśnięcie przycisku
resetowania i zaufanie, że wyjdzie z tego coś pozytywnego, nawet jeśli jest to
przerażające jak diabli - stąd nazwa FAILE.”
~ MILLER

W
2015 roku słynny duet, FAILE, zainstalował
„antykonsumpcyjne” koło modlitewne w sercu amerykańskiego kapitalizmu -
Times Square w Nowym Jorku. Koła modlitewne są elementem tradycyjnym w
kulturach azjatyckich. Jednak koło modlitewne FAILE nie ma na celu pobudzić
cichych myśli na temat harmonii, życzliwości, empatii i pokoju. Zamiast
tego jest ono pokryte obrazami i tekstami, które mówią o społecznej
rzeczywistości amerykańskiej teraźniejszości. Słowa i wyrażenia, takie jak
„Celebrity”, „Secret Places”, „Lottery” czy „Truth & Lies” obejmują
wszystkie powierzchnie. Kiedy ktoś próbuje zakręcić kołem, wręcz pochłaniają
go głosy starające się za wszelką cenę zwrócić na siebie uwagę i kusić neonami. Instalacja
„Wishing on You” jest kalejdoskopowym przedstawieniem historii Times Square do
dnia dzisiejszego, gdzie splecione są konsumpcjonizm, popkultura, pożądanie i swego
rodzaju uczta teatralna.
FAILE zawsze stawało na drodze nowoczesnego
społeczeństwa, trzymając przed nami lustro, pokazując naszą społeczną
rzeczywistość w innym świetle poprzez swoją sztukę.
Komentarze
Prześlij komentarz