Archiwum KwieKulik



Zofia Kulki ukończyła Akademię Sztuk pięknych w Warszawie. Zofia Kulik i Przemysław Kwiek współpracowali razem już na studiach. Stworzyli oni duet artystyczny KwieKulik, ale także byli związani prywatnie. Swoje prace w duecie KwieKulik tworzyli w latach 1971-1987. Praca dyplomowa Zofii była oparta na projekcie, który tworzyła z Przemysławem jego siostrą Urszulą Kwiek, Janem Wojciechowskim oraz Bartkiem Zdrojewskim. Dokumentowane Wycieczka po Warszawie, Zofia na tą nią zabrała duże białe płótno jak sama powiedziała: 


Miałam taką koncepcję, żeby ten ekran umieszczać w różnych sytuacjach realnych, ale przypadkowych, z góry nie zaplanowanych. To miało być takie neutralne pólko w otaczającej rzeczywistości, które potem chciałam zagospodarować w ten sposób, by na zdjęcie czy slajd z owym białym ekranem, na ten wewnętrzny ekran puszczać inny slajd czy film (...) Podczas 'Wycieczki' mój ekran zaczął być używany po prostu jak normalny obiekt: raz był to ekran zwinięty, raz rozwinięty, to znowu falował na wietrze itd.


Część z tych zdjęć wykorzystała w swojej pracy dyplomowej, stworzyła pokaz slajdów, który przypominał pamiętnik z wycieczki. Nie była to jedyna projekt zaprezentowana przez Zofię do pracy dyplomowej, zaliczało się do niej także działanie na kopii posągu Mojżesza autora Michała Anioła. Artystka stworzyła szmacianą kopię Mojżesza stojącego na holu w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Posąg ten był udokumentowaniem całorocznego procesu działa.




Podstawą dla duetu KwieKulik było sam proces tworzenia i dokumentowania tego, a także tworzenie w przestrzeni wplatając do niej elementy sztuki. Bardzo chętnie wykorzystywali swoje już wcześniejsze prace. KwieKulik nazywali jedno ze swoich działań Sztuką pasożytniczą czyli fotografowanie dzieł innych artystów i stworzenie z tego filmu. Często na podczas wystaw i innych spotkań komentowali i wyśmiewali innych twórców nazywając to Sztuką komentarzu, zalicza się także do tego działanie na dziełach bez wiedzy twórców przedstawianych w ich pracowni. 


Forma Otwarta to znowu współpraca Przemysława, Zofii, Jana i Bartłomieja, był to film z grą otwartą. Artyści nagrywali m. in. z młodzieżą czy aktorką wykonując różne działania na nich. 









Duet działa aktywnie w partii, a to dlatego aby tworzyć dalej jednak nie mając z tego tytuły żadnych problemów KwieKulik stali się reprezentantami polski za granicą. Zmieniło się po prezentacji w Malmo Ptaka z gipsu do brązu w Barakach Sztuk Plastycznych czyli zapis tworzenia godła oraz Człowiek-kutas, zostali odsunięci od reprezentacji kraju. 


KwieKulik chyba najbardziej są z znani z projektu Działania z Dobromierzem, był to cykl zdjęć, slajdów, który uwieczniał dziecko Zofii i Przemysława w różnych miejscach, oraz różnymi przedmiotami. 







Zofia nie działa tylko w duecie tworzyła także sama projekty takie jak Budowniczy, Człowiek z flagą II, Wszystkie pociski są jednym pociskiem czy Wspaniałość siebie, jej prace pomimo, że są w większości są czarno białe znajdują się w nich czasem elementy w kolorze czerwonym. Jednym z późniejszych projektów artystki jest cykl zdjęć Ogród. We wszystkich pracach z tego cyklu stałym elementem jest ta sama czarno-biała fotografia przedstawiająca nagiego mężczyznę (artystę Zbigniewa Liberę) na jednolitym ciemnym tle. Mężczyzna ukazany jest frontalnie z uniesionymi ku górze ramionami i ugiętymi odchylonymi na boki nogami. Stanowiło to tło dla świeżo zerwanych kolorowych kwiatów kładzionych na zdjęcie. 







Utworzone archiwum przed duet KwieKulik to największy zbiór dokumentacji sztuki awangardowej w czasie PRL-u. Znajduje się w nim masę filmów, zdjęć, slajdów, tekstów i prac związanych z tamtym okresem. Nie dotyczą one jedynie sztuki ale także instytucji działających w PRl-u oraz propagandy. 


Komentarze