Punkowa rzeczywistość końca
zeszłego wieku jest czymś więcej niż ruch w muzyce. To cała kultura, której
przewodniczą indywidualizm, anarchia, alternatywny wygląd i świadomość swoich
praw. Charakter punkowej muzyki na dobre wpisał się w kontrkulturę. Co jest w
nim niezwykle inspirujące to sposób, w który wykorzystanie cech
charakterystycznych dla tego ruchu poszerza świadomość i pomaga w walce o
przywileje. Jak o swoje prawa będzie walczyła Punkówa?
Bardzo ciekawym i ważnym
przykładem ruchu punkowego w Stanach jest Kathleen Hanna – artystka, która
poprzez muzykę angażowała się politycznie i emancypacyjnie. Jako studentka na Evergreen
State College nie bała się szokować i poruszać tematy społeczne. Feministyczny
wydźwięk jej prac sprawiał, ze często była cenzurowana. Do przedsięwzięcia
działań zmierzających do zwrócenia uwagi na nadużycia mężczyzn względem kobiet
skłoniły ją doświadczenia znajomych, które doznały krzywd, na przykład zostały
zgwałcone bądź napastowane. Ten dyskurs, z racji ucichnięcia tematów
emancypacyjnych w dwóch ostatnich dziesięcioleciach dwudziestego wieku
bagatelizował doświadczenia kobiet w tej materii.
Feministyczny punk, bo tak
nazywano twórczość zespołu Bikini Kill to szeroko komentowany w latach
aktywności zespołu element. Nie mniejsze znaczenie miał jednak wygląd składu
zespołu, tworzonego również przez Kathi Wilcox, Tobi Vail oraz Billy’ego Karrena,
jedynego mężczyznę w tym kobiecym gronie.
Kobiety, ignorowane na punkrockowej
scenie zasługiwały na taką przedstawicielkę jaką jest Kathleen Hanna. Jawnie
walczyła z agresją wobec kobiet, którą charakteryzowali się mężczyźni na
punkowych koncertach. Artystka zachęcała kobiety do pochodzenia blisko sceny by
uniknąć ataków ze strony przedstawicieli płci przeciwnej.
Ważnym elementem działalności zespołu był
bojkot mediów. Członkowie formacji unikali dawania wywiadów. Z racji
kontrkulturowego wydźwięku gazety z chęcią, by wpisać się w obowiązujący dyskurs,
wyrywały wypowiedzi z kontekstu bądź przestawiały „alternatywną” prawdę by przestawić
zespół w złym świetle. Kolejna forma oporu w ten sposób jeszcze bardziej
ewokowała kontrkulturowy zamysł projektu i zachęcał kobiety do uczestniczenia w
ruchu.
Riot grrrl to oddolna inicjatywa
zachęcająca młode dziewczyny do walczenia o swoje prawa. Chałupniczo wykonywane
gazetki – fanziny – to jeden z przejawów jej funkcjonowania. Aktywistki
organizowały również spotkania w kobiecym towarzystwie, akcje popierające
inicjatywę pro-choice i prężnie działały w ramach inicjatyw feministycznych
dających początek trzeciej fali feminizmu, w której uwagę zwraca się na
wykorzystywanie seksualne kobiet, bagatelizowanie tej sytuacji przez władzę, choroby
weneryczne, bezpieczeństwo i powszechnie triumfujący seksizm, nie tylko walkę z
patriarchatem, co było głównym elementem charakterystycznym poprzednich fal.
Proste i surowe punkowe brzmienia
znajdowały doskonałe odzwierciedlenie w skrajnie feministycznych tekstach
piosenek. Po „uniwersyteckiej śmierci feminizmu” Bikini Kill zarządza
zmartwychwstanie, jakże potrzebne kobietom. Nie jest to jednak proste w
założeniu działanie.
Silnie podparta ideologia, oparta
na tekstach Betty Friedan i Juii Kristevej pozwala na wypełnianie misji jaką
jest postulowanie wolności kobiet w każdej sferze życia. Tytułowa „Punkówa” to
nowy model walki z ograniczającą męskością, przemocą wobec kobiet. Sceniczne
zachowanie budzące oburzenie było środkiem do celu, formą sprzeciwu, walką z
systemem poprzez wypisanie się ze stereotypowego wizerunku ułożonej dziewczyny
na rzecz opisywanej w tekstach piosenek riot girl.
Figura Kathleen Hanna poszerza
perspektywę kobiecości walczącej o swoje prawa. Jej założenia były wykraczające
poza ówczesne realia. Jej postać to jednak znacznie więcej. Punkowa kariera to element,
który pozwolił na zdobycie rozgłosu. Po rozpadzie Bikini Kill artystka
kontynuowała tworząc w ramach innych zespołów muzycznych. Porzuciła punk rock na rzecz elektroniki wydając
album muzyczny korzystający z wizerunku
jej alter ego Julie Ruin. Popowe Le Tigre była dla niej kolejną okazją do
przekazywania politycznych i feministycznych treści.
Niestety jej historia muzyczna
kończy się w 2005 roku z powodu dolegliwości zdrowotnych. Dopiero w 2010 roku
zostaje zdiagnozowana u niej borelioza. Choroba ta powodowała multum objawów
uprzykrzających życie z którymi artystka zmagała się podczas tras przez 5 lat.
Historia jednej kobiety opisuje
sporą część dziejów feministycznych ruchów zawierających się w punkowym nurcie,
walczącym o równouprawnienie po upadku 2 fali feminizmu. Temperament Kathleen
Hanna pozwolił po raz kolejny zwrócić uwagę na problemy, z którymi zmagają się
kobiety. Prowokacje, aktywizm i ikoniczność, która z pewnością cechuje jej
postać jest legendarna.
Komentarze
Prześlij komentarz