Droga do....czego? Czyli "Jak tworzy się geniusz"


Muzyka rockowa była powiewem świeżości dla młodych i podatnych na wpływy ludzi, wychowywanych w dostatku w czasie prosperity ekonomicznego, a buntujących się przeciwko konformizmowi, konsumpcjonizmowi, ograniczeniom, przemocy i wojnie. Ruchy hipisowskie, szczególnie w Stanach Zjednoczonych mają  bogatą reprezentację w tekstach kultury. Warto w tym miejscu również wspomnieć, że miały one także decydujący wpływ na rodzącą wówczas się kulturę masową.
Jimi Hendrix, jeden z najbardziej prominentnych przedstawicieli muzyki ruchów hipisowskich jest uznawany za najlepszego gitarzystę wszech czasów. Nie bez powodu filmografia na jego temat jest bogata. Jednym z tytułów o wspomnianym muzyku jest „Jimi Herdrix: Tak tworzy się geniusz” z 2013 roku w reżyserii Johna Ridleya. Bazując na tym materiale postaram się przeanalizować jak reprezentowane są wątki hipisowskie w tym filmie.
O samym Hendrixie z filmu nie dowiadujemy się zbyt wiele. Historia tam przedstawiona obejmuje rok z życia muzyka, przed jednym z najbardziej kultowych wystąpień w jego karierze, tj. przed występem na festiwalu w Monterey, który okazał się przepustką do międzynarodowej sławy. Tym sposobem początki jednego z najważniejszych przedstawicieli muzyki dzieci kwiatów są preludium do budzącego się do życia ruchu kontrkulturowego. Warto wspomnieć o tym, że w rolę tytułową wciela się wokalista amerykańskiego duetu Andre Benjamin występujący pod pseudonimem Andre3000.
Jimi Hendrix: Tak tworzy się geniusz (2013) - Filmweb
Migawki ukazujące globalną rzeczywistość wprowadzają odbiorcę w kontekst lat 60 zeszłego wieku. Obrazy samospalenia mnichów tybetańskich uwypuklają powód, dla którego ich religia stała się popularna wśród hipisów. Widoczny wzrost zainteresowania orientalizmem, którego filozofia stoi w opozycji do wartości wyznawanych przez ówczesne społeczeństwo amerykańskie, wypracowane przez starsze pokolenie pamiętające czasy wojny nie jest atrakcyjne dla młodych ludzi, którzy chcą korzystać z życia. Wśród kontekstowych fragmentów można zobaczyć także autentyczne materiały zarejestrowane na ulicach i festiwalach, przedstawiające kulturę wiodącą i dla przeciwstawienia, kulturę hipisowską. Zapoznani zostajemy także z pierwszymi elementami charakterystycznymi dla kultury popularnej, co nierozerwalnie łączy się z rodzącymi się ruchami kontrkulturowymi.
Widoczna różnica w podejściach do życia starszego i młodszego pokolenia uwidacznia się w relacji postaci Lindy Keith i jej ojca. Młoda dziewczyna pragnąca zażyć wolnego życia spotyka opór ze strony rodziciela. Konflikt poglądów i wartości między pokoleniami jest charakterystyczny dla zmieniających się porządków.
Monterey Pop Festival jak zabłysy gwiazdy Hendrixa i Joplin ...
Analiza jednego roku z życia bohatera pozwala na zaobserwowanie pewnych przemian, szczególnie w wyglądzie zewnętrznym. Jimi Hendrix jako ikona kontrkultury to nie tylko element muzyczny, lecz także wizerunkowy, ponieważ postanawia on nosić włosy w sposób naturalny, jego ubrania z koncertu na koncert stają się coraz bardziej kolorowe i wysublimowane. Kostiumograf nie omieszkał się zamieścić w filmie zdaje się najbardziej rozpoznawalnego wizerunku Jimiego Hendrixa w kurtce o militarnym kroju. Taki sposób kreowania wizerunku ma niebagatelne znaczenie, szczególnie w perspektywie rozwijających się wówczas nastojów pacyfistycznych związanych z prowadzoną wówczas przez USA wojny w Wietnamie.
Niemal lekceważące podejście do instytucji władzy reprezentowanej przez policję w filmie uwidacznia z jakimi problemami musiał mierzyć się człowiek niewpasowujący się w dyskurs przyzwoitego obywatela. Wywołująca sprzeciw policjantów forma noszenia militarnej kurtki uwidacznia zamierzone działanie uderzające w wojnę i obowiązkowy pobór do wojska. 
Filozofia Hendrixa, którą reżyser przedstawia przez niemal intymne rozmowy z innymi bohaterami filmu (a także wywiad telewizyjny) projektuje taki model psychiki i światopoglądu bohatera, w którym można odnaleźć istotne powiązania i inspiracje, bądź inspirowanie ruchów hipisowskich. Pacyfizm, egalitaryzm, chęć współpracy zamiast rywalizacji, powrót do natury i czerpanie ze wzorów orientalnych i natywnych dla Ameryki to silnie wybrzmiewające toposy w filmie, a przedstawiają one budzącą się do życia opozycję do kultury wiodącej.
Innowatorskie podejście do muzyki idzie w parze z próbą zmiany w preferowanym modelu światopoglądu wyznawanym przez młodych ludzi. Poszerzanie świadomości przez narkotyki, powszechnie wówczas używane, w szczególności przez muzyków sprowadza na nich smutny koniec. (Warto w tym miejscu zaznaczyć, że przyczyną śmierci Hendrixa nie było przedawkowanie, lecz uduszenie się własnymi wymiocinami)
Mimo ograniczoności zapośredniczeń dotyczących ruchów hipisowskich serwowanych nam przez film, mamy możliwość zrekonstruowania części filozofii mającej wpływ na kształtowanie się kulturowej i kulturalnej strony kontrkultury. Jest ona bowiem wypadkową wielu czynników, począwszy od konfliktu pokoleniowego, przez brak zgodności co do wyznawanych wartości, sprzeciw wobec działaniom wojskowym prowadzonym przez rząd oraz protestowanie przeciw służbie wojskowej.

Komentarze