Jeśli można by było opisać ten film jedną frazą, to właśnie kolorowy cyrk na kółkach wydaje się najbardziej właściwym określeniem. Wielki Odlot to film dokumentalny z 1964 roku w reżyserii Alexy Gibney i Alison Ellwood. Film jest zapisem podróży Kena Keseya autora powieści „Lot nad kukułczym gniazdem” i grupy jego przyjaciół przez Stany Zjednoczone. Grupa w kolorowym autobusie, pomalowanym w psychodeliczne wzory miała dostać się do Nowego Jorku na Wystawę Światową. Film praktycznie w całości złożony jest z archiwalnych materiałów, które najlepiej oddają ducha ówczesnej epoki.
„Za starzy na beatników za młodzi na hipisów” – możemy usłyszeć na początku filmu. Hipisi to ruch, który w drugiej połowie lat 60-tych dopiero się zaczynał, nie było o nich jeszcze głośno słychać w telewizji, sprzyjało to w szczególności bohaterom naszego filmu. Podróżując kolorowym autobusem wzdłuż Ameryki nie budzili tyle podejrzeń. W danym czasie było to jedynie zaintrygowanie i ciekawość. Łatwo było wmówić policjantom, że ten niecodzienny wygląd jest na potrzeby kręconego filmu, ułatwiając tym samym ukrywanie środków odurzających w busie. Grupa Keseya to trochę mieszanka przypadkowych ludzi, pisarze, myśliciele, szaleńcy i nawet Profesor filozofii. Wśród grupy naszych hipisów znalazł się nawet Neal Cassady, amerykański poeta znany jako przedstawiciel beat generation. Neal dostał rolę kierowcy autobusu, a jego osobowość zabarwiona środkami odurzającymi wydawała się dominować nad wszystkimi. Cassady nadawał w dużej mierze charakteru i narracji całej podróży. Cała wyprawa była mocno zainspirowana kultową powieścią Jacka Kerouacka „W drodze”, który pod koniec również pojawia się w filmie. Wielki odlot to film bardziej zabarwiony hipisowską aurą niż dokument o hipisach. Fabuła to lekki dokument o LSD i dorosłych ludziach, którzy chcą coś doświadczyć i poczuć. Temat środków odurzających był potraktowany w szerszym kontekście, w filmie LSD przedstawione jest nie tylko jako popularny narkotyk wśród hipisów. LSD było także badane i testowane przez rząd, i to nie tylko w celach czysto badawczych. W latach 50 i 60- tych prowadzony był program MKUltra, kontrowersyjny i na początku ściśle tajny projekt, mający na celu zbadanie możliwości sterowania pracą ludzkiego mózgu i kontrolą umysłu, z wykorzystaniem środków chemicznych, takich jak LSD i innych środków psychodelicznych. Wiele raportów mówi o brutalnych metodach stosowanych podczas badań i o wykorzystywaniu nieświadomych obywateli USA w celach badawczych, które czasem kończyły się tragicznie.
Oglądając film można odnieść wrażenie, że mniej jest tam ideologii kontrkultury, a więcej osobistej eksperymentalnej próby naszych bohaterów, próbujących odnaleźć się w środowisku. Dla Grupy Keseya ważniejsza jest sama podróż a nie cel, dzięki narkotykom mogą redefiniować rzeczywistość i skupiać się na doznaniach. Ważna jest tu nie tylko wolność i beztroska podróż ale i możliwość doświadczenia, grupowego przeżycia i możliwość zmierzenia się z własnymi potrzebami.
Oglądając film można odnieść wrażenie, że mniej jest tam ideologii kontrkultury, a więcej osobistej eksperymentalnej próby naszych bohaterów, próbujących odnaleźć się w środowisku. Dla Grupy Keseya ważniejsza jest sama podróż a nie cel, dzięki narkotykom mogą redefiniować rzeczywistość i skupiać się na doznaniach. Ważna jest tu nie tylko wolność i beztroska podróż ale i możliwość doświadczenia, grupowego przeżycia i możliwość zmierzenia się z własnymi potrzebami.
Hipisi pokazani w filmie tworzą obraz ludzi, którzy chcą się wygłupiać, dobrze bawić, przeżywać i doświadczać. Każdy decyduje się na pewien styl życia z własnych powodów, dla niektórych jest to postawa oznajmiająca pewne poglądy, dla niektórych jest to ucieczka, a dla jeszcze innych będzie to podróż w głąb siebie i próba odnalezienia miejsca dla swoich pragnień, marzeń i szalonych wizji.
Komentarze
Prześlij komentarz